A quantile regression perspective on consumer heterogeneity

Cristina Davino, Rosaria Romano, Domenico Vistocco
(2019) Book of short papers of IES 2019, ISBN 978-88-86638-65-4

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English

The main objective of the consumer analysis is to analyze the hetero- geneity of preferences with respect to a predefined set of products. In some cases, consumer preferences are also related to some specific drivers in order to obtain preference models to be used in planning marketing strategies. The aim of this work is to present a strategy that allows to estimate preference models taking into account the individual differences of consumers in the liking pattern. The proposed strategy consists in using quantile regression to obtain preference models for homogeneous groups of consumers with respect to the quantile that best represents them. The strat- egy will be tested on data deriving from a case study on consumer’s preferences for muscadine grape juices.

Italian

L’obiettivo principale dell’analisi delle preferenze dei consumatori e` analizzare l’eterogeneità delle preferenze rispetto ad un insieme predefinito di prodotti. In alcuni casi, le preferenze sono anche messe in relazione ad alcuni driver specifici, al fine di ottenere modelli di preferenza da utilizzare nella piani- ficazione delle strategie di marketing. Lo scopo di questo lavoro è presentare una strategia di analisi che consenta di stimare modelli di preferenza che tengano conto anche delle differenze individuali dei consumatori. La strategia proposta consiste nell’utilizzare la regressione quantile per ottenere modelli per gruppi omogenei di consumatori rispetto al quantile che meglio li rappresenta. La proposta sarà testata su dati derivanti da un caso di studio sulle preferenze dei consumatori per i succhi di uva muscadine.